الان داریم در مورد عکاسی پروژهای حرف میزنیم، یعنی وقتی میخوای عکاسی کنی، نه برای خودت، بلکه برای دیگران یا یه پروژه خاص.
حالا بیا ببینیم چطور میتونی این کار رو شروع کنی:
۱. چطور پروژه بگیری:
الف) بازاریابی شخصی:
- اول از همه، وبسایت حرفهای داشته باش. نمونهکارهای خودت رو نشون بده تا مشتریان بتونن ببینن چقدر حرفهای عکس میگیری.
- در شبکههای اجتماعی فعالیت کن و عکسهای جدیدت رو به اشتراک بذار. اینجوری مشتریا راحتتر بهت پیدا میشن. میتونی از unsplash و pintrest هم به جز اینستاگرام استفاده کنی.
ب) ارتباط با مشتریان بالقوه :
- با شرکت در رویدادها یا نمایشگاههای مرتبط با عکاسی، با مردم آشنا بشو.
- به عنوان یک عکاس، حتماً کارهای مختلفت رو به مردم نشون بده. ( فقط از مسیر درستش )
۲. چه نکاتی رو باید رعایت کنی:
الف) تعیین هدف:
- بیشتر قبل از شروع به هر پروژهای، هدفت رو مشخص کن. دقیق بدونین چه عکسهایی میخواید بگیرید. برای این کار تو یه جلسه تلفنی یا حضوری از مشتری اطلاعات بیشتری بگیرید و بعد سناریویی برای عکاسی تعیین و بعد شروع کنید.
ب) ارتباط فعّال:
- باید حتما این رو بدونید که هر چقدر ارتباطتون قوی تر باشه مشتری اعتماد بیشتری به شما میکنه و این رو هم بدونید که کار کردن با یه مشتری همیشگی خیلی به مراتب ساده تر و بهتر از کار کردن با مشتری جدیده پس روی حفظ مشتری کار کنید.
۳. چطور با کارفرما رفتار کنی:
الف) نیاز های مشتری رو بدون :
- گوش به نیازهای مشتریت بده. بذار تا اونجایی که میشه اطلاعات بده بهت با این کار هم تو فرد صبوری نشون داده میشی هم برای کارت کلی اطلاعات داری و میتونی با فکر آسوده کارتو انجام بدی.
ب) سوال بپرس اگه به مشتریت مربوطه :
- اگر کارفرمات چیزی راجع به پروژه نگفت و تو سوال داشتی حتما بپرس و حلش کن ولی لازم نیست تمام سوالاتت رو از کارفرما بپرسی برای مثال به کارفرما ربطی نداره تو میخوای واید بگیری یا کلوز و چه لنزی نیاز داری ولی تو باید ساعت باز و بسته بودن محل کار رو بپرسی و بدونی که چه ساعتی باید بری ٬ خلاصه شبهاتی که تصمیمش با خودته رو حتما با اعتماد به نفس خودت حلش کن.
۴. نحوه بستن قرارداد عکاسی پروژه ای :
الف) واضح و روشن باشه :
- تمام جزئیات پروژه رو در قرارداد بنویس و مطمئن شو که هر دو طرف خوب متوجه شدن.
ب) مسئولیتها و هزینهها:
- در قرارداد، هرکدوم از شما و مشتری باید مسئولیتها و هزینههاشون رو واضح و دقیق بفهمن.
ج) پرداخت:
- موعد و نحوه پرداخت رو در قرارداد مشخص کنید تا از مشکلات مالی جلوگیری کنید.
۵. مدیریت مشتریان :
در پایان باید مشخص کنم که ارتباط شما با مشتریان و کارفرماتون حتی بعد از پایان پروژه میتونه برای شما مجدد پروژه بیاره اگه کارفرما ببینه که شما با وجود تموم شدن پروژه به صورت آفلاین کنارش هستین خیالش راحته بابت اینکه اگر روزی نیاز داشت دنبال عکاس نمیگرده ولی همین که شما ارتباطتون رو قطع کنید یا دیگه پاسخ به تماس ندید نه تنها دیگه با شما کار نمیکنه بلکه از پروژه قبلش دل چرکین میشه چرا که حس میکنه شما نیاز به پول پروژه داشتید و به اندازه دریافتی کاری که باید رو انجام ندادید
حسام نبوی 21 آبان ۱۴۰۲